سعی کنید چیزهایی را که دوست دارید بدست‌آورید وگرنه مجبورید چیزهایی که بدست می آوردید دوست بدارید

مفهوم جفت ارزي در فارکس

از مرجع: http://www.taksaham.com

در ابتدا مفهوم جفت ارزی ممکن است مشکل به نظر آيد . اما اين مفهوم بسيار ساده می باشد.در جفت ارزی اولين ارز،ارز پايه نام دارد. در اکثر موارد به غير از سه مورد و آن هم يورو(EUR ) و پوند انگلستان(GPB) و دلار استراليا(AUD) که از نظر قيمت گران تر از دلار آمريکا می باشند، دلار ارز پايه می باشد يعني اول می آيد . مثلاٌ USD/JPY=120.01 بدين معني است که يک دلار مساوی 120.01 ين ژاپن ارزش دارد. وقتيکه دلار آمريکا ارز پايه است بالارفتن مقدار جفت ارزی بدين معناست که دلار در حال افزايش است.
به طور کلي جفت ارزی از دو ارز متفاوت تشکيل شده است که هميشه ارزی که دارای ارزش بيشتری است اول نوشته مي شود و افزايش عدد جفت ارزی نشاندهنده گران شدن ارز اول نسبت به ارز دوم است.طبيعتاٌ کاهش عدد جفت ارزی بدين معناست که ارز پايه نسبت به ارز دوم کمتر کاهش قيمت داشته است.

مسلماٌ افزايش ارزش ارز اول به معنای کاهش ارزش ارز دوم و همچنين کاهش ارزش ارز اول به معناي افزايش ارزش جفت دوم است.

اين نکته قابل ذکر مي باشد که جفت ارزی مي تواند فاقد دلا رآمريکا باشد. مثلاٌ EUR/JPY=127.95 نشان دهنده اين است که یورو مساوی 127.95 ين ژاپن مي باشد.

-----------------------------------------
از مرجع: http://www.liteforex.org

خواندن یک مظنه مبادله ارز، ممکن است در آغاز گیج‌کننده به نظر بیاید. اما در واقع، کار بسیار آسانی است به شرطی که شما هنگام آغاز آموزش دادوستد فارکس، دو چیز را به یاد داشته باشید:
1) ارزی که در آغاز، نوشته شده، ارز پایه است
2) ارزش ارز پایه، همواره 1 می‌باشد.

دلار آمریکا مبنای بازار فارکس است و طبیعتا ارز پایه مظنه‌ها محسوب می‌شود. این امر در "Majors"، دلارآمریکا/ین ژاپن، دلارآمریکا/فرانک سوئیس، و دلارآمریکا/دلار کانادا را دربرمی‌گیرد. برای این ارزها و بسیاری از ارزهای دیگر، مظنه شامل یک واحد دلار آمریکا دربرابر هر واحد از ارز دومی است که در جفت نوشته شده. برای نمونه، اگر یک مظنه دلار آمریکا/ین ژاپن 120.01 باشد به این معناست که یک دلار آمریکا با 120.01 برابر است.

هنگامی که دلار آمریکا واحد پایه باشد و مظنه ارز بالا برود به این معناست که ارزش دلار بالا رفته و ارز دیگر ضعیف شده است. اگر مظنه دلار آمریکا/ین ژاپن که پیش از این گفتیم به 123.01 افزایش یابد دلار قویتر شده زیرا اکنون می‌توان با آن مقدار ین بیشتری نسبت به گذشته خریداری نمود.

سه استثنا در این مورد عبارتند از پوند انگلیس(GBP)، دلار استرالیا (AUD) و یورو(EUR). در این موارد، ممکن است مظنه‌ای به این صورت ببینید پوند انگلیس/دلار آمریکا 1.4366 و معنایش این باشد که یک پوند انگلیس برابر است با 1.4366 دلار آمریکا.

در این سه جفت ارزی، که دلار آمریکا ارز پایه نیست افزایش مظنه به معنای ضعیف شدن دلار است همانگونه که اکنون برای برابری با یک پوند، یورو یا دلار استرالیا به دلار بیشتری نیاز هست.

به دیگر سخن، اگر یک مظنه ارزی بالا برود ارزش ارز پایه نیز بالا می‌رود. پایین آمدن مظنه یعنی ضعیف شدن ارز پایه.

جفتهای ارزی که دلار آمریکا را دربرنمی‌گیرند ارزهای دورگه نامیده می‌شوند. برای نمونه، یک مظنه یورو/ین ژاپن که به صورت 127.95 باشد به این معناست که یک یورو برابر است با 127.95ین ژاپن.